gtagang
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Letöltések
 
Extras
 
GTA4
 
Vice City Stories
 
Liberty City Stories
 
San Andreas Extra
 
Vice City Extra
 
GTA lll
 
Számláló
Indulás: 2006-12-21
 
Rádió

Online rádióhallgatás:

 
G-Mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Linkek
 
Kurzor
 
Ismertető

JÁTÉKINFO

  • Besorolás: Egyéb akció
  • Fejlesztő: Rockstar North
  • Kiadó: Rockstar Games
  • Megjelenés: 2005. június 7.
  • Nehézség: Könnyű
  • ESRB besorolás: nincs

ÉRTÉKELÉS

Grafika: 9
Hangok: 10
Irányítás: 8
Hangulat: 10
Játszhatóság: 8
Érték: 10
92 - Nagyszerű
 

GTA: San Andreas

 

Jó reggelt, Los Santos! Szeretettel köszöntöm régi és új hallgatóinkat innét, a Bounce FM stúdiójából. Ma kellemetlenül meleg van nálunk, időnként hőhullámok söpörnek végig a városon, de délután kiadós esőre lehet számítani.

Hát igen... Ilyesféle hangulat száll meg, miközben cikket próbálok rittyenteni minden idők egyik legbulisabb játékáról. A GTA: San Andreas minden, ami szem-szájnak ingere, olyan mennyiségű grafikával, zenével, extra meglepetésekkel, hogy "nézni is tereh".

Pedig ha a kezdeteket vesszük górcső alá, nem látunk mást, mint egy felülnézeti akciójátékot a DMA Designtől, attól a cégtől, melyhez mindig is közel állt az élőlényekből fröccsenő vér - gondoljunk csak a Lemmings-sorozatra! A Grand Theft Auto szép sikert ért el viszonylag újszerű megközelítésével, már akkor is remek zenéivel és szokatlanul nagy szabadságfaktorával. Hogy azonban ezekből a magvakból egy szép napon San Andreas fog rügyezni... nos, ezt szerintem nem sejtette senki.

A GTA 3 persze bankot robbantott szenzációs grafikájával (melyet már akkor is a Renderware motor hajtott), bődületes zenei kínálatával, az átvezető animációk tömkelegével és a sokszínű küldetésekkel. Liberty City-ben még taxizni is lehetett, a három hatalmas szigeten pedig királynak érezhettük magunkat, miközben egy Mafia Sentinelben rontottuk a levegőt.

A GTA: Vice City-t éppen ezért mindenki nagyon várta. A Rockstar figyelembe vette a rajongók követeléseit, így számos új elem került a játékba, többek között a motorozás lehetősége, a kilőhető abroncsok, a repülő alkalmatosságok szélesebb választéka. Míg a GTA 3-ban örültünk, ha a Dodo-val fél percnél tovább a levegőben tudtunk maradni, a Vice City-ben akár rendőrségi helikopterrel is vállalhattunk küldetéseket. Ugyanakkor a VC játéktere, két nagy szigete kicsit szűknek hatott, hiszen a GTA 3 világánál sokkalta tágasabb teret ígértek a fejlesztők.

Természetesen nem maradhattak el a klónok sem, ezek közül említésre méltó a rosszemlékű Driv3r, a néhány fokkal jobb True Crime: Streets of L.A., vagy a megdöbbentően jó Mafia, ami annyira élvezetesre sikerült, hogy ki is lépett a klón besorolásból, rengeteg "GTA vs. Mafia" topikot inspirálva ezzel.

Az viszont tény, hogy a San Andreas-t már nem lehet egy lapon említeni sem a Mafiával, sem saját elődeivel, és ezért a rendkívüli mértékben feltápolt játékmenet és a hatalmas élettér a felelős. Persze a SA még mindig nem kínál akkora térképet, mint pl. a Morrowind, de így is nagyon jó az összkép. A játékot Los Santosban kezdjük, mint Carl Johnson, a szakadt néger, aki édesanyja halálhírére utazott vissza Liberty City-ből. Jó néhány küldetést végig kell vinnünk, mire a városból elszabadulhatunk. A hidak GTA-szokás szerint le vannak zárva, a városból való illegális kijutás legkézenfekvőbb módja az, ha átúszunk San Andreas valamelyik másik szigetére. Igen, átúszunk, merthogy C.J. az előző részek hőseivel szemben úszni is tud! Ha azonban olyan területre tévedünk be, ahová a sztori szerint még nem illik eljutnunk, azt a program négy helyes csillagocskával honorálja. A rendőrök pedig elég kemények, így a játéknak ebben a szakaszában az öngyilkossággal egyenlő Los Santost elhagyni.

L.S.-on (Angeles) kívül lehetőségünk lesz benézni San Fierroba (Francisco) és Las Venturasba (Vegas) is, átszelhetünk egy sivatagot és megismerkedhetünk a tanyasi élet örömeivel is. Aki pedig hegymászásra adná a fejét, garantáltan nem fog csalódni a San Andreasban.

Ha már C.J. szóba került... Ezentúl nem kell letöltött modokkal bűvészkednünk, hogy kinézetén változtassunk. Carl valódi rpg-statisztikákkal rendelkezik, melyek fejlődnek, ha olyan tevékenységet végzünk, ami ezt segíti (pl. az autóvezetés a driver skillt erősíti), vagy visszafejlődnek, ha valamely jártasságunkat tartósan hanyagoljuk. Karakterünket időnként érdemes megetetni is, hiszen most már energiát fogyasztanak cselekedetei. A "fat" jelző mértéke mutatja, mennyi zsír van színes bőrű barátunk testén. Érdemes néha befalni egy-egy combosabb menüt, mert ha a zsír elfogy, akkor C.J. izomból fog fogyni a játék során. Skilleket fejleszteni tehát elsősorban az adott tevékenység gyakorlásával lehet, ill. azokon a helyeken, ahol erre külön lehetőség van (autós iskola, céllövölde az ammunition shop-okban, stb.).

Közlekedési eszközök terén is vannak újdonságok. Autómodellből rengeteg van, néhány Liberty és Vice City-ből köszön vissza. Igazi újdonságot jelent a kerékpár, melynek van BMX és Mountain Bike változata is. Az ejtőernyő se semmi. Közlekedési eszközök tekintetében immár vonatra és repülőgépre is szállhatunk. Hatalmas élmény volt San Fierro-ból repülővel visszamenni Los Santos-ba. Mi jöhet még? - kérdezhetnénk, de én személy szerint komolyan hiányolom, hogy C.J. nem tud lovagolni, ami a prérin igazán jól mutatott volna, és nem ártott volna néhány gördeszka-modell sem a játékba. Biztos vagyok benne, hogy találkozunk még olyan GTA-val, amely beújítja ezeket az eszközöket is.

Mini-játékok terén igazi kincsesbánya a San Andreas. A játéktermi automaták többé nem csak dekorációs célt szolgálnak, legendás játékokat lehet tolni rajtuk. Lehet már kaszinózni (ez egy olyan elem, ami az utolsó pillanatban a Mafiából kimaradt. Van félkarú rabló, rulett, blackjack, stb.), néhány pubba betérve pedig a klasszikus pool-billiárd szabályai szerint lökdösi a golyókat. Néhány minijáték esetében ütemesen kell nyomogatni azokat a gombokat, amelyeket a gép megkíván (low rider futamokon, táncparketten). Ez konzolon régóta használt módszer, legutóbb talán a Britney Spears Dance Beat-ban láthattuk.

Küldetések terén még nagyobbat domborít a game. A sztorivonal mellett lehetőségünk van barátnőket tartani (!), versenyeken indulni, házakat és üzleteket venni, barátoknak tenni szívességeket. Maradtak és bővültek a régi slágerek: taxizás, mentős-, rendőr- és tűzoltó küldetések, bejött a képbe a teherfuvarozás és az örömlány-futtatás(!), bandaháborús területfoglalás; valamint a szokásos gyűjtögető feladatok (persze ezúttal is jelentősen kibővítve): kagylók gyűjtögetése, világító pontok lefotózása, falfirkák készítése, stb. A küldetések során többször előfordul, hogy egy scriptelt jelenetbe kerülünk, ahol csak lövöldözni kell. Ezeket módfelett élveztem, mert rengeteg utalást tartalmaztak híres mozifilmekre. A kedvencem egy olyan jelenet, amelyet egy az egyben a Terminátor 2-ből emeltek át. Erre mondják, hogy fééééééééééélelmetes! Vannak persze könnyebb és nehezebb missziók, némelyiknél azt éreztem, hogy hagyom a játékot a fenébe (már vagy századszor kezdtem újra), aztán másnap elsőre sikerült.

Az igényességre jellemző, hogy pl. teherfuvarozásnál még ugyanazt a küldetést újrakezdve is előfordul, hogy a célállomás és a fuvarozandó áru változik, csak a küldetés jellege marad meg (pl. illegális javak szállítása némi rendőri díszkísérettel). A Rockstar tobzódott önmaga reklámozásában, egy boltban pl. (amit meg is vásárolhatunk) garmadával árulják a Manhuntot és a Vice City-t, hogy a Northstar Rock zenestúdióról már ne is beszéljünk. Az előző részekhez kedvet csinál az is, hogy több karakter is feltűnik a GTA 3-ból és a Vice City-ből. Zseniális húzás.

Ennyi félelmetes, zseniális és nagyszerű után talán térjünk is rá a játék technikai oldalára. Itt már felemásabb a helyzet. Amikor először megkaptam az irányítást C.J. felett, úgy éreztem, semmi nem változott grafikailag a Vice City óta. Sőt, inkább úgy éreztem, romlott a minőség. Valahogy részegnek tűnt a kamerakezelés, furának C.J. mozgása, és ugyanolyan kevéssé kidolgozottnak a többi járókelő. Aztán emlékeztettem magam arra, hogy ez nem a GTA: San Andreas Valve Edition, és ez segített átjutni a kezdeti krízisen. Ez bizony a jó öreg Renderware, mint már említettem, nem kell tőle csodát várni. A technikai bravúr így sem maradt el. Nem igazán sikerült megállapítanom, mikor és hogyan tölti be a pályát a gép. Nem hinném, hogy egész San Andreas a memóriában van, de az egyes részek betöltése még az etalon Vice City-hez képest is sokkal profibb. A grafika változatos és rendkívül gondos. Bővítésre kerültek az időjárás-effektek is, ezek ráadásul helyszínfüggőek is, a sivatagban pl. hatalmas homokviharokkal találkozhatunk majd. A vihar lenyűgöző. Egyedül a hóesést hiányolom. Bekerült a motion blur effekt is, amikor nagy sebességnél elmosódik a táj és a kamera remegni kezd. Sokan fújnak rá, nekem speciel tetszik. (Nekem is! :) - dreamlite) A víz alatti világ igen szegényesen van kidolgozva, néhány medúza, halraj tűnik fel, bár láttam már egy delfint is. Noha egészében elmondható, hogy a játék grafikája kissé elavult, a tetemes munka, amellyel a változatos világot létrehozták, indokolja a magas pontszámot.

A memóriakezelés a motor gyermekbetegsége, amely sajnos itt is kísért. Az autók még mindig véletlenszerűen jelennek meg, rengeteg bosszúságot tudnak okozni és néha a beleélést is combon rúgják, de legalább már megszoktuk. A gyalogosok most már nem toporognak egy helyben annyit, a mesterséges intelligencián sokat sikerült javítani. Ennek ellenére vannak bugok, de ezek közül sok - éppen azért, mert a játék elődeiben megszoktam - már fel sem tűnik. Talán a legbosszantóbb az, hogy a játék teljesen véletlenszerűen hajlamos a kifagyásra. Nálam nagyon ritkán produkált ilyet, de volt egy nap, amikor valamiért rendszeresen fagyott. Ilyenkor érdemes kicsit visszavenni a grafikát, de megfigyeltem, hogy néhány mp3 file is fagyást okozott, amit az user tracks alá tettem. ATI kártyások borzadva nézhetik az nVidia logót a játék elején, de csak addig, amíg meg nem tudják, mennyit szívnak az nVidiások, az FX 5200-assal. GeForce 4 MX alatt állítólag nem megy, de patchet ígérnek rá. Nekem Radeon 9700 pro-n néhány villogó textúrán kívül nem volt komolyabb grafikai problémám.

A mesterséges intelligencia egyébként a KRESZ-t nem igazán ismeri, annyit tudnak csak, hogy a piros lámpánál meg kell állni. Nagyon bosszantó viszont, amikor a sztrádán repesztek, és hirtelen egy autó minden ok nélkül sávot vált és elém vág. Sokat dühöngtem miatta. Vicces, hogy ha egy autónak csattanok, a sofőr gyakran kiszáll és különböző vérmérséklettel számon kéri rajtam a karambolt. Volt, aki rögtön lapáttal jött. Van olyan autós is, aki begőzöl, és fanatikusan próbál összetörni minket, miután belé rohantunk. A járókelők egyébként meglehetősen eltérő módon reagálnak arra, ha fegyvert fogunk rájuk - van, aki felteszi a kezeit, de a narkódíler és a rivális bandák tagjai azonnal tüzet nyitnak. A rendőrök az előző részekből megismert módon hol belénk jönnek, hol megpróbálnak leszorítani, de olyan is van, hogy kielőznek és bepördülnek elénk, ilyenre nem emlékszem a San Andreas elődeiből. A rendőrök a helikopter és személyautó mellett terepjárót és motort is kaptak. Érdekes és nagyszerű újítás, hogy a körözési csillagok egy idő után most már akkor is eltűnnek, ha egynél több van belőlük.

Hangok terén a helyzet válságos. Először is ott vannak a kiváló szinkronhangok és a fantasztikus csatornák (most kezdem igazán megszeretni a countryt). A motorhangok, fegyverek, zajok is rendben vannak. Mégis, valamilyen kodek, vagy memóriakezelési probléma miatt a hangok időnként eltünedeznek. A zene soha, de a fegyverek hangja elég gyakran. (Nálunk ez a probléma nem jelentkezett. :) - dreamlite) Erre (és a fentebb említett bugokra) remélem, hamar lesz patch.

Meglepetésemre komoly problémákra bukkantam az irányítás terén is. A Vice City-ben mindenesetre nem volt ennyire zavaró, talán mert ott repülőket nem nagyon irányítottunk. Gyalogosan, vagy az autók irányításával nincsen probléma, az tökéletes. Viszont pl. egy helikopter helyes irányításához nyolc billentyű kell, és akkor még arról nem is beszéltem, ha lövöldözni kell. Horror. Nem véletlen, hogy a recommended irányítási eszköz a kéttengelyű gamepad. Ilyesmit én életemben nem használtam, szóval nem tudom megmondani, azzal mennyire irányítható a game. Néha egy-egy küldetés alatt azonban azon kapom magam, hogy össze-vissza konfigurálok, hogy a hülye repülőgép irányítása jobban kézre essen.

A GTA: San Andreas páratlanul jó, talán a világ egyik legjobb, kategóriájában (autós TPS) pedig vitathatatlanul a legjobb játék. Én eddig kb. 40 órát öltem bele, és még nem értem a végére, nem is beszélve arról, hogy a 100 %-os kijátszástól fényévekre vagyok. Mióta a GTA: SA megvan, szinte semmilyen más játékkal nem játszottam. A fenti bugok néhány órára képesek elvenni az ember kedvét, de aztán ismét San Andreas-ban találja magát. Olyanok a bugok a GTA: San Andreas-ban, mint egy szúnyogcsípés Cindy Crawford vállán.

Egyszer lehet, hogy én is felnézek a Lánchíd tetejére. Ez egy olyan épület, amelyről általában tűzoltólétrán jönnek le az emberek. Öngyilkossági kísérlet? Dehogy! Csak arra voltak kíváncsiak, hogy ott van-e a tábla Demszky Gábor aláírásával: "Itt nincsen semmiféle easter egg!".


Pozitívumok: A világ legjobb autós/lövöldözős játéka, amelyet nem a technikai innováció, hanem a brutális mennyiségű ötlet és játékfejlesztő csemege ad el

Negatívumok: Grafikai és hang bugok, légi járművek nehézkes irányíthatósága

 
Óra
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Háttérzene
 
Szavazás
Szavazás
Milyen az oldal?

Király
Naon jó
Közepes
Elmegy
Xar
 
Google

Google

 
Szavazás
Szavazás
Melyik a kedvenc GTA részed?

Liberty City the Stories
San Andreas
Vice City
GTA lll
 
 
Partnereink




765x
413x
432x
567x
70x
514x
333x
614x
 
MP3 kereső
MP3 Kereső
 
Est.hu kereső





 
Google videókereső
Vidkere

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?